ERASMUS KA121 – ZERO WASTE
Ova rubrike mrežna stranice škole ostvarena je uz financijsku potporu Europske komisije. Ona izražava isključivo stajališta njenih autora i Komisija se ne može smatrati odgovornom pri uporabi informacija koje se u njoj nalaze.
Koordinator projekta i administrator rubrike je stručna suradnica knjižničarka Stojanka Lesički.


Radionice o recikliranju i prenamjeni
27. 9. 2025.

Kako su recikliranje i prenamjena glavne teme našeg Erasmss+ projekta započelo se s održavanjem radionica o tim temama u našim razredima predmetne nastave. Prve radionice održala je koordinatorica projekta Stojanka Lesički u 6. b (22. 9.) i 8. a (24. 9.).
Cilj ove radionice jest da učenici prepoznaju važnost recikliranja i prenamjene i razumiju da se ovim postupcima može smanjiti otpad, uštedjeti energiju i zaštititi prirodne resurese. Na ovoj radionici učenici uče o postupcima recikliranja papira, plastike, stakla i baterija, a vrlo važni ciljevi su i da učenici osmisle vlastite ideje o mogućoj prenamjeni svakodnevnih upotrebnih predmeta te da vježbaju raditi u grupi.
Do kraja studenog bit će održane radionice u preostalim razredima predmetne nastave.
Radionica – tajni život svakodnevnih stvari
22. 9. 2025.

Pod vodstvom Mateje Benjak, učiteljice fizike i tehničke kulture, u šestim razredima (10.9. u 6. a i 18.9. u 6.b.) održana je radionica pod nazivom „Što sve stoji iza moje majice, mobitela, tenisica?“. Cilj radionice bio je potaknuti učenike da razmišljaju o životnom ciklusu proizvoda koje svakodnevno koriste, ali rijetko promišljaju o njihovom nastanku i posljedicama koje imaju za ljude i prirodu.
Učenici su bili podijeljeni u 5 grupa, a svaka je grupa dobila jedan predmet za istraživanje: traperice, mobitel, plastičnu bocu, tenisice i bilježnicu. Uz pomoć informativnih kartica i radnih listića, zadatak im je bio otkriti „tajni život“ svog proizvoda – od sirovina i proizvodnje, preko transporta i korištenja, pa sve do trenutka kada ga više ne koristimo. Na taj način učenici su istraživali odakle dolaze sirovine, koliko se energije i vode potroši u proizvodnji, koji su najveći problemi za okoliš, i što sami mogu učiniti da produže vijek trajanja proizvoda. Na kraju radionice svaka je grupa predstavila svoj rad, tj. crtež i zaključke pred ostalima.
Tijekom rada, učenici su došli do zanimljivih, ali sličnih saznanja. Grupa učenika koja je proučavala proizvodnju traperica istaknula je kako je za iste potrebna velika količina pamuka, ali i vode, te da bojanje tkanine često uključuje štetne kemikalije, a velika proizvodnja odjeće dovodi i do velike količine otpada. Grupe koje su proučavale proizvodnju mobitela naglasili su kako proizvodnja istih dovodi do velike potrošnje energije, ali, također i do velike količine elektroničkog otpada. Grupe koje su se bavila plastičnim bocama istaknuli su kako plastika nije zdrava niti za čovjeka, a naročito ne za prirodu, gdje velika količina plastike i završi. Učenici koji su istraživali tenisice prezentirali su kako se za izradu istih često koristi jeftina radna snaga, a kako, kao i za traperice, nastaje velika količina otpada. Grupe koje su istraživale bilježnicu, istaknule su kako je za proizvodnju istih potrebna velika količina drveća, što naravno utječe na nastanak kisika te kako i velika količina papira, umjesto da se pravilno reciklira, završi u miješanom otpadu.
Uz navedene probleme, učenici su naveli kako bi se isti mogli riješiti. Za traperice i tenisice učenici su istaknuli kako se može kupiti kvalitetnija odjeća i obuća koja će dulje trajati, te nakon korištenja, navedeno se može odložiti u kontejnere za tekstil ili pokloniti nekome tko si ne može priuštiti odjeću/obuću. Za elektroničke uređaje, tj. mobitele, učenici su se jednoglasno složili kako nije potrebno mijenjati navedene uređaje svake 2 godine, odnosno, da ih koristimo dokle god traju, a kasnije da se pravilno recikliraju. Za plastične boce, učenici su preporučili korištenje staklenih boca ili termosica, dok za bilježnice, učenice su istaknuli kako se treba papir pravilno reciklirati, u plave kontejnere, te da se mogu kupovati bilježnice od recikliranog papira, da se zaštiti priroda.
Na kraju radionice pokazalo se da su učenici odlično surađivali i pomagali jedni drugima. U grupama su razgovarali, razmjenjivali ideje i zajedno tražili rješenja. Posebno je bilo lijepo čuti kako su sami predlagali načine na koje svi možemo pomoći prirodi – recikliranjem, ponovnim korištenjem stvari i promišljenijom kupnjom. /Autorica teksta: Mateja Benjak/

O projektu “Zero Waste”
Za Erasmus+ projekt „Zero Waste“ program Erasmus+ dodijelio je našoj školi škola dobila 28.305 eura. Provodit ćemo ga kao i prethodne četiri godine u okviru Erasmus+ akreditacije u području odgoja i općeg obrazovanja koja nam je dodijeljena u veljači 2021. U ovogodišnjem projektu fokusirat ćemo se na recikliranje i prenamjene kao mogućnosti za smanjivanje potrošnje, koja će se prema predviđanju UN povećati za 60 % u razdoblju od 2020. do 2060. godine.
Našim projektom želimo da naši učenici kroz vlastita istraživanja osvijeste vezu između klimatskih promjena, sve veće proizvodnje, konzumerizma i mogućnosti recikliranja i upcyclinga te da uoče mogućnosti smanjivanja otpada u vlastitom domaćinstvu. Da bi ostvarili spomenute ciljeve planiramo različite aktivnosti. Jedna od prvih bit će izrada loga projekta. Sudionici projekta imat će i zadatak postati zero-waste influenceri i snimiti kratke video sadržaje u kojima će predstaviti primjere kreativne prenamjene nekog predmeta iz vlastitog domaćinstva. Izrađivat će i zvučne zapise u kojima će opisati konkretni primjer mogućnosti smanjivanja otpada u svojim kućanstvima, a o kreativnim primjerima prenamjene pisat će i članke za školski digitalni list „Klinček“. Istraživat će kako je napredovalo odvojeno prikupljanje otpada u razdoblju od 2014. do 2024. i svoje će istraživanje na predstaviti učenicima iz partnerskih zemalja.
Kroz ovaj projekt surađivat ćemo sa 6 škola iz Češke, Francuske, Italije, Rumunjske, Španjolske, Švedske. Mi ćemo partnerske škole ugostiti od 13. – 17. 10., a naše će učenike kroz ovaj projekt ugostiti škole iz Švedske i Češke. Priliku za putovanje dobit će 14 učenika, a putovat će oni koji će se istaknuti u izvršavanju planiranih aktivnosti te na radionicama. Naime, tijekom projekta provest će se niz radionica, na kojima će priliku da nauče više o recikliranju i prenamjeni te klimatskim promjenama imati svi učenici predmetne nastave.
Očekujemo da će kroz ovaj projekt učenici uvećati jezične, medijske i digitalnih vještina te da će sudjelovanje u projektu utjecati na njihove stavove i navike u odnosu na odvojeno odvajanje otpada i produžavanje vijeka trajanja proizvoda.
Tijekom projekta “Zero Wate” ostvarit će se i četiri učiteljske mobilnosti, a u skladu s našim Erasmus+ planom ugostit ćemo i eksperta iz njemačkog jezika.