048/856-257

ured@os-sveti-petar-orehovec.skole.hr

Osnovna škola

Sveti Petar Orehovec

Obzirom da je s partnerskim školama dogovoreno da naredni Erasmus+ projekt  posvete temama recikliranja i prenamjene, Stojanka Lesički, koordinatorica Erasmus+ programa u OŠ Sveti Petar Orehovec pohađala je u Oslu (14. – 19. 7. 2025.) tečaj “Obrazovanje za održivu budućnost”. Polaznici ovog tečaja nisu se fokusirali samo na održivost na području okoliša već su kroz provedene aktivnosti dobili uvid i u međusobnu povezanost s ekonomskim i društvenih aktivnostima.

Jedna od aktivnosti koja je odlično ukazala na međusobnu povezanost ekonomske, društvene i ekološke održivosti bila je radionica s karticama Climate Fresk. Na toj radionici sudionici su imali priliku diskutirati o uzrocima i posljedicama klimatskih promjena te iznijeti i vlastite stavove o održivoj budućnosti. Iznijeta mišljenja bila su uglavnom optimistična, a optimizam je kod sudionika pretežno utemeljen na djelovanju učitelja i škola te njihovim aktivnostima na području edukacije mladih na području održivosti.

Održiva ponoašanja

Erasmus+ program jedan je od onih koji također vide šansu u edukaciji za održiva ponašanja i zato je i tečaj u Oslu uključio sadržaje o ekološkom otisku, ali i dao polaznicima informacije o resursima sa znanstvenim podatcima o klimatskim promjenama, ali i onima koji nude lekcije i radionice o održivosti za rad s učenicima. Uz neke od tih resursa bili su povezani i zadatci sudionika tečaja. Npr. s mrežnih stranica  IPCC   (The Intergovernmental Panel on Climate Change), tijela UN za klimatske promjene trebali su pregledati neke od sažetaka izvještaja Radne grupe III (bavi klimatskim promjenama) kako bi to bilo polazište za raspravu. Na mrežnim stranicama  Bookwidgets i Overshootday pogledali su lekcije koje im mogu poslužiti u edukaciji učenika, a gledali su i niz kratkih edukativnih filmova pogodnih za poučavanju o klimatskih promjena i održivosti.

Sudionici su upoznali i različite digitalne igre koje potiču na razmišljanje o održivosti. Jedna od njih je i igra  na stranicama britanskih novina Guardian. Sudionici tečaja imali su priliku  razmjenjivati i primjere dobre prakse u poučavanju održivosti i učenju izvan učionice. Neke od primjera koje su istaknuli kolege iz Austrije i Slovenije, u orehovečkoj školi nastojat će primijeniti iduće školske godine. Polaznici su informirani i o internetskoj tražilici Ecosia  čijim korištenjem se doprinosi sadnji drveća u brojnim zemljama u svijetu, a upoznati su i s aplikacijom Goosechase s kojom su se služili u upoznavanju Osla.

FutureBuilt standard

Naime, osim učenja u učionici organizatori tečaja pripremili su i niz outodoor aktivnosti na kojima su polaznici uočili da se Oslo jako trudi biti što održiviji grad. Jedna od aktivnosti organiziranih kako bi se vidjeli primjeri održivosti bile su i posjete  gradskoj knjižnici te  muzeju čuvenog slikara Edvarda Muncha. Taj muzej, otvoren 2021. godine, spada u red zgrada dizajniranih prema FutureBuilt standardima. Takve zgrade trebaju imati 50% nižu emisiju stakleničkih plinova u odnosu na uobičajene moderne građevine. U muzeju su polaznici tečaja doznali da je niža emisija, između ostalog, postignuta i zahvaljujući korištenju ekološki prihvatljivih materijala (niskougljičnog betona i recikliranog čelika), hlađenju korištenjem morske vode te fasadi koja je sastavljena od nazubljenih, perforiranih aluminijskih panela od recikliranog materijala. Jedna od pojedinosti koja također doprinosi nižoj emisiji stakleničkih plinova je i to što zaposlenici na posao ne mogu dolaziti automobilom već je za njih organizirano 100 parkirnih mjesta za bicikle.

Da zaposlenici ovog muzeja nisu jedini koji se ne voze automobilima moglo se uočiti na gradskim ulicama koje ne vrve automobilima. Automobila je vrlo malo pa nije neobično vidjeti da se prolaznici baš ne obaziru na crvena svjetla na semaforu jer su automobili rijetki,  ali je zato odlično organiziran javni prijevoz. Uz brojne tramvajske i autobusne linije stanovništvo dosta koristi i trajekte kojima se  voze na kupanje do malih otoka u blizini Osla. No, kako je more vrlo čisto i u samom Oslu, stanovnici se kupaju i u centru grada pred već spomenutim Muhchovim muzejom, monumentalnom zgradom opere, ali i pred brojnim zgradama izgrađenim uz samo more.

Društveni vrtovi

Polaznike tečaja oduševili su i društveni vrtovi. U društvenim vrtovima nema parcela koji građani mogu koristiti za vlastite potrebe, ali od zaposlenika uče kako održivo vrtlariti. Ti su vrtovi i prilika za druženje uz dobru hranu jer u njima su organizirani i prostori u kojim posjetitelji mogu pripremati obroke od povrća uzgojenim u tim vrtovima. Klimatske promjene mijenjaju život na Zemlji, ali i potiču škole da u kurikulume uvedu što više sadržaja vezanih uz održivost kako bi kod mladih razvili kompetencije u područjima relevantnim za okoliš te utjecali da njihove stavovi i ponašanja budu što održiviji. Zato je nužna edukacija učitelja koji mogu stečena znanje prenijeti na mlade. Tečajevi poput ovog u Oslu zato su prava prilika za stjecanje novih znanja.

Diseminacije u medijima:

Mrežna stranica Koprivničko-križevačke županije

Prigorski.hr

Skole.hr

Krizevci.tv  

https://prigorski.hr/erasmus-koordinatorica-osnovne-skole-sveti-petar-orehovec-stojanka-lesicki-u-oslu-ucila-o-odrzivosti
Skip to content