048/856-257

ured@os-sveti-petar-orehovec.skole.hr

Osnovna škola

Sveti Petar Orehovec

INDIVIDUALNE ERASMUS+ MOBILNOSTI  

 

MOBILNOST UČITELJICE TANJE MALTAR OKUN

Tečaj o održivosti na otoku Madeiri

Učiteljica Osnovne škole Sveti Petar Orehovec, Tanja Maltar Okun, pohađala je tečaj Education For Sustainable Living koji se održao od 20. do 25. srpnja ove godine na otoku Madeiri u Portugalu. Tečaju su prisustvovali učitelji iz Španjolske, Francuske, Latvije, Poljske, Češke, Slovačke, Mađarske i Slovenije pod vodstvom dr. sc. Sérgia Lopesa, stručnjaka iz područja fizičke geografije.

Cilj tečaja bio je povećati znanje učitelja iz područja vezanog uz održivi razvoj i probleme s kojima se danas susrećemo te implementiranje aktivnosti u nastavu koje će doprinositi održivom razvoju.

 

Na tečaju su se istraživali metodološki i pedagoški alati koji promiču novu svijest o odnosu s okolišem i održivim načinom života; raspravljalo se o prednostima aktivnog pristupa učenju kako bi se potaknulo učenike na rješavanje problema, formuliranje složenih pitanja, raspravu, objašnjavanje i brainstorming tijekom nastave. Kroz tečaj su se poboljšale metode rada i organizacije u nastavi zahvaljujući problemskim zadatcima koji su bili pravi izazov za polaznike tijekom tečaja, vještine komunikacije međusobnom suradnjom kao i oplemenile interkulturalne kompetencije – znanje o ostalim kulturama i običajima uz interakciju s kolegama iz cijele Europe. Učitelji su, također, podijelili temeljne vrijednosti, iskustva i učinkovite nastavne prakse s drugim učiteljima te poboljšali tehničke, jezične, komunikacijske i društvene vještine.

Sudionici nekoliko različitih tečajeva najprije su se okupili na večeri u jednom od najstarijih restorana Madeire te međusobno upoznali preko ice breaking aktivnosti pritom kušajući tradicionalnu hranu i piće Madeire (meso, riba, deserti i vino).

Idućeg dana, na početku samog tečaja, je voditelj dr. sc. Lopes, sudionike upoznao s fizičko – geografskim značajkama otoka Madeire: nastankom i smještajem, klimom i vegetacijom te općenito bioraznolikošću otoka. Preko pptx prezentacije i brojnih zanimljivih priča i dokumentarnih filmova predstavio je nastanak otoka i naseljavanje; najveću preostalu suptropsku Laurissilva forest (lovorovu šumu) na svijetu koja je pod UNESCO-m s brojnim endemski, rijetkim i zaštićenim vrstama biljaka i životinja; najpoznatije i najzahtjevnije planinarske staze na svijetu; razorni utjecaj prirode na otok zbog klimatskih promjena; raznovrsnost hrane i pića koje otok nudi zbog brojnih mikrostaništa s različitim karakteristikama i dr. Zatim je pojasnio značajni utjecaji oborina, vjetrova kao i morskih struja na otok te da je s obzirom na navedeno otok najviše naseljen s južne strane dok ostale strane otoka više služe uzgoju šećerne trske i brojnih vrsta voća, a napose raznih vrsta banana, ananas-banana, marakuja, anona, papaja, avokada i sl. čemu vrlo pogoduje vulkansko tlo otoka.

Voditelj se trećeg dana više osvrnuo na utjecaj globalnog zatopljenja na otok, na razorne poplave, lavine, erozije, suše i smanjenje biljnih i životinjskih vrsta zbog načina života ljudi. Naglasio je veliki utjecaj oceana i vjetrova na klimu nekog područja te načine na koje još uvijek možemo spasiti planet od sebe samih. Naglasio je danas najpoznatije i najvažnije načelo 3R – reduce, reuse and recicle (smanjiti, ponovno upotrijebiti, reciklirati) koje bismo svi što prije trebali početi primjenjivati kako bismo smanjili svoj negativan utjecaj na okoliš. Voditelj je naveo jedan od najvećih problema turizma danas – brodove za krstarenje, koji iznimno onečišćuju zrak ispušnim plinovima kao i stvaraju veliku količinu otpadne vode; velik broj motornih vozila i količinu otpada kojeg svi godišnje proizvodimo te naglasio kolika je važnost ekoturizma danas ponajviše uz održivi transport i manju potrošnju energenata koji štete okolišu.

Sudionici tečaja su svakodnevno dobivali problemske zadatke koje su rješavali u grupama i prezentirali nakon donošenja rješenja dok je neke aktivnosti svaki sudionik trebao predstaviti zasebno, a vezane uz probleme održivosti svoje zemlje.

 

Ostale dane uslijedila je terenska nastava uz stručno vodstvo – upoznavanje kulturno-povijesnih znamenitosti otoka (šetnja Funchalom), posjet Laurissilva šumi, vožnja žičarom i posjet botaničkom vrtu Jardim Botânico da Madeira, promatranje dupina i kupanje, posjet plantažama banana, posjet vidikovcu Miradouro dos Balcões, u Ribeiro Frio, posjet vidikovcu Cabo Girão sa skywalkom, posjet najpoznatijim vodopadima otoka i prirodnim morskim bazenima Porto Moniz, posjet Fanal Forest (tzv. „šumi vještica“), planinarenje na Pico do Arieiro, Pico Alto te najviši vrh Pico do Ruivo.

Posljednjeg dana tečaja sudionicima su dodijeljeni certifikati te je uslijedilo opraštanje i povratak sudionika kućama.

 

Sumirano, na tečaju su razjašnjeni koncepti održivosti, održivog načina života i odgovorne potrošnje, a zatim su pojašnjena načela i ciljevi obrazovanja za održivi razvoj. Učitelji su tečajem stekli vještine za integriranje vrijednosti održivosti u nastavne sadržaje koje predaju te su bili inspirirani za doprinos izgradnji koherentnijih, skladnijih i održivijih društava.

 

Diseminacije u medijima:

MOBILNOST KNJIŽNIČARKE STOJANKE LESIČKI

Edukacija za održivu budućnost u Oslu

Obzirom da je s partnerskim školama dogovoreno da naredni Erasmus+ projekt  posvete temama recikliranja i prenamjene, Stojanka Lesički, koordinatorica Erasmus+ programa u OŠ Sveti Petar Orehovec pohađala je u Oslu (14. – 19. 7. 2025.) tečaj “Obrazovanje za održivu budućnost”. Polaznici ovog tečaja nisu se fokusirali samo na održivost na području okoliša već su kroz provedene aktivnosti dobili uvid i u međusobnu povezanost s ekonomskim i društvenih aktivnostima.

Jedna od aktivnosti koja je odlično ukazala na međusobnu povezanost ekonomske, društvene i ekološke održivosti bila je radionica s karticama Climate Fresk. Na toj radionici sudionici su imali priliku diskutirati o uzrocima i posljedicama klimatskih promjena te iznijeti i vlastite stavove o održivoj budućnosti. Iznijeta mišljenja bila su uglavnom optimistična, a optimizam je kod sudionika pretežno utemeljen na djelovanju učitelja i škola te njihovim aktivnostima na području edukacije mladih na području održivosti.  

Održiva ponašanja

Erasmus+ program jedan je od onih koji također vide šansu u edukaciji za održiva ponašanja i zato je i tečaj u Oslu uključio sadržaje o ekološkom otisku, ali i dao polaznicima informacije o resursima sa znanstvenim podatcima o klimatskim promjenama, ali i onima koji nude lekcije i radionice o održivosti za rad s učenicima. Uz neke od tih resursa bili su povezani i zadatci sudionika tečaja. Npr. s mrežnih stranica  IPCC   (The Intergovernmental Panel on Climate Change), tijela UN za klimatske promjene trebali su pregledati neke od sažetaka izvještaja Radne grupe III (bavi klimatskim promjenama) kako bi to bilo polazište za raspravu. Na mrežnim stranicama  Bookwidgets i Overshootday pogledali su lekcije koje im mogu poslužiti u edukaciji učenika, a gledali su i niz kratkih edukativnih filmova pogodnih za poučavanje o klimatskih promjena i održivosti. Sudionici su upoznali i različite digitalne igre koje potiču na razmišljanje o održivosti. Jedna od njih je i igra  na stranicama britanskih novina Guardian. Sudionici tečaja imali su priliku  razmjenjivati i primjere dobre prakse u poučavanju održivosti i učenju izvan učionice. Neke od primjera koje su istaknuli kolege iz Austrije i Slovenije, u orehovečkoj školi nastojat će primijeniti iduće školske godine. Polaznici su informirani su i o internetskoj tražilici Ecosia  čijim korištenjem se doprinosi sadnji drveća u brojnim zemljama u svijetu, a upoznati su i s aplikacijom Goosechase s kojom su se služili u upoznavanju Osla.

FutureBuilt standard

 Naime, osim učenja u učionici organizatori tečaja pripremili su i niz outodoor aktivnosti na kojima su polaznici uočili da se Oslo jako trudi biti što održiviji grad. Jedna od aktivnosti organiziranih kako bi se vidjeli primjeri održivosti bile su i posjete  gradskoj knjižnici te  muzeju čuvenog slikara Edvarda Muncha. Taj muzej, otvoren 2021. godine, spada u red zgrada dizajniranih prema FutureBuilt standardima. Takve zgrade trebaju imati 50% nižu emisiju stakleničkih plinova u odnosu na uobičajene moderne građevine. U muzeju su polaznici tečaja doznali da je niža emisija, između ostalog, postignuta i zahvaljujući korištenju ekološki prihvatljivih materijala (niskougljičnog betona i recikliranog čelika), hlađenju korištenjem morske vode te fasadi koja je sastavljena od nazubljenih, perforiranih aluminijskih panela od recikliranog materijala. Jedna od pojedinosti koja također doprinosi nižoj emisiji stakleničkih plinova je i to što zaposlenici na posao ne mogu dolaziti automobilom već je za njih organizirano 100 parkirnih mjesta za bicikle.

Društveni vrtovi

Da zaposlenici ovog muzeja nisu jedini koji se ne voze automobilima moglo se uočiti na gradskim ulicama koje ne vrve automobilima. Automobila je vrlo malo pa nije neobično vidjeti da se prolaznici baš ne obaziru na crvena svjetla na semaforu jer su automobili rijetki,  ali je zato odlično organiziran javni prijevoz. Uz brojne tramvajske i autobusne linije stanovništvo dosta koristi i trajekte kojima se  voze na kupanje do malih otoka u blizini Osla. No, kako je more vrlo čisto i u samom Oslu, stanovnici se kupaju i u centru grada pred već spomenutim Muhchovim muzejom, monumentalnom zgradom opere, ali i pred brojnim zgradama izgrađenim uz samo more.

Polaznike tečaja oduševili su i društveni vrtovi. U društvenim vrtovima nema parcela koji građani mogu koristiti za vlastite potrebe, ali od zaposlenika uče kako održivo vrtlariti. Ti su vrtovi i prilika za druženje uz dobru hranu jer u njima su organizirani i prostori u kojim posjetitelji mogu pripremati obroke od povrća uzgojenim u tim vrtovima.

Klimatske promjene mijenjaju život na Zemlji, ali i potiču škole da u kurikulume uvedu što više sadržaja vezanih uz održivost kako bi kod mladih razvili kompetencije u područjima relevantnim za okoliš te utjecali da njihove stavovi i ponašanja budu što održiviji. Zato je nužna edukacija učitelja koji mogu stečena znanje prenijeti na mlade. Tečajevi poput ovog u Oslu zato su prava prilika za stjecanje novih znanja.

MOBILNOST UČITELJICE MATEJE BENJAK

Ekološki odgoj: Znanje i djelovanje za održivu budućnost

Mateja Benjak, učiteljica fizike i tehničke kulture, pohađala je tečaj pod nazivom Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future (Ekološki odgoj: Znanje i djelovanje za održivu budućnost) od 28. travnja do 3. svibnja 2025. godine koji se održavao na sjeveru otoka u povijesnom gradu San Cristobal de La Laguna na otoku Tenerife. Isti se održavao pod vodstvom Bénédicte Fontaine. Tečaju je prisustvovalo 16 učitelja, nastavnika i ravnatelja iz 12 različitih zemalja. Tema edukacije bila je povezanost čovjeka i prirode, s posebnim naglaskom na održivost, smanjenje zagađenja prirode, biofiliju, zdrav način života i obrazovanje u skladu s prirodnim vrijednostima.

 

Upoznavanje s prirodom i s ljudima

Prvi dan bio je posvećen upoznavanju sudionika i temeljima na kojima počiva cijeli tečaj. Kroz priču o drvetu (Un árbol) učilo se kako svaka biljka i svaka životinja ima ulogu u ekosustavu i kako čovjek mora poticati razvoj prirode. Nakon priče svaki sudionik izabrao je drvo ili mjesto u prirodi koje simbolizira njegovo djetinjstvo, dom, uspomenu ili važan trenutak. Raspravljalo se o tome zašto je priroda važna za mentalno zdravlje, kako je ona izvor unutarnjeg mira, osjećaja pripadnosti i ravnoteže. Inspiracija se crpila i iz knjige Last Child in the Woods Richarda Louva, koja naglašava važnost boravka djece u prirodi i opasnosti koje donosi suvremeni život u zatvorenim prostorima.

U popodnevnom dijelu svaki sudionik kreirao je mali prikaz prostora svoje škole, koji je povezan s prirodom i prirodnim okruženjem. Raspravljalo se i o “neprijateljima prirode” – koji je najveći problem s kojim se škola bori, tko su glavni akteri i kako se tome možemo suprotstaviti.  

Sve je povezano – sustavno razmišljanje i održivost

Drugi dan bio je posvećen system thinkingu – promišljanju svijeta kroz međusobnu povezanost svih dijelova. Ni jedna promjena ne djeluje izolirano: kad se pomakne jedan dio sustava, sve ostalo se mijenja, sve ostalo se prilagođava. Samo jedan akter može utjecati na daljnji tijek događaja. Tako je i sa prirodom, ako ljudi žele da dođe do pozitivne, bolje promjene, oni sami su glavni začetnici tih promjena.

Osobito zanimljiv zadatak bio je grupni rad-osmisliti održiv rođendanski party pri čemu je isti morao biti party bez otpada, održiv, nenametljiv i zabavan.

Biofilija u praksi – prijateljstvo s prirodom

U srijedu, polaznici su posjetili kafić koji savršeno spaja ugodno s korisnim. Taj prostor njeguje biofilni dizajn – povezanost čovjeka s prirodom kroz oblikovanje interijera. Drvene površine, prirodno svjetlo, biljke u svakom kutku – sve to čini prostor u kojem se osobe osjećaju ugodno, sigurno i povezano, što je znanstveno i dokazano. Polaznici su dobili zadatak da osmisle prostor u školi koji bi sadržavao te elemente i u kojem bi se djeca mogla osjećati slobodno i opušteno.

Kasnije, tokom dana otvorila se tema modne industrije i njezina utjecaja na okoliš. Raspravljalo se o tome da li je bolje kupovati skuplju i kvalitetniju odjeću koja dulje traje ili češće kupovati jeftiniju odjeću. Naglašeno je kako modna industrija ima velik utjecaj na okoliš, jer sama proizvodnja i bacanje odjeće troše mnogo energije i vode te stvaraju znatne količine otpada i emisija štetnih plinova.

Održivi način života u Finca La Canopea: Suživot biljaka i prirode

U četvrtak, polaznici su imali priliku posjetiti Finca La Canopea – “domaći” botanički vrt smješten u mjestu Los Silos, koji vode trenerica Bénédicte i njezin suprug. Ovaj vrt nije samo zbirka biljaka, već živi primjer održivog načina života, gdje se prirodni resursi koriste s poštovanjem i pažnjom.

U Finci se uzgajaju brojne biljne vrste bez upotrebe kemikalija, oslanjajući se isključivo na prirodne procese i cikluse. Vrt funkcionira na način da svaka biljka ima svoju ulogu u ekosustavu vrta. Na primjer, neke biljke obogaćuju tlo dušikom, druge svojim mirisom odbijaju štetnike, dok treće privlače korisne insekte poput pčela i bubamara. Umjesto da se biljke natječu za prostor i hranjive tvari, one surađuju i tako stvaraju uravnotežen, samoodrživ sustav.

Polaznici su mogli vidjeti kako čovjek, uz malo znanja i mnogo poštovanja prema prirodi, može stvoriti prostor koji ne samo da je estetski privlačan, već i funkcionalan, zdrav i u potpunom skladu s okolišem.

Završni projekti i razmjena ideja

Predzadnji dan tečaja bio je posvećen prezentaciji projekata – tzv. Wow Projects. Svaka osoba predstavila je nešto na što je posebno ponosna u svojoj školi: vrtovi, reciklažni projekti, suradnje s lokalnom zajednicom. Govorilo se i o zdravoj prehrani – kako potaknuti djecu da doručkuju, da biraju zdrave namirnice i da jedu zajedno, što doprinosi i zdravlju i zajedništvu. Također, u istome danu svim polaznicima dodijeljena su priznanja za pohađanje tečaja. 

 

 

Nema jačeg oružja od prirode

Šesti i posljednji dan tečaja bio je posvećen još jednom obliku učenja izvan učionice – kroz nezaboravan posjet Nacionalnom parku Teide. Smješten u srcu otoka Tenerifa, Teide nije samo najviši vrh Španjolske (3.718 metara), već i četvrti najveći vulkan na svijetu. Već sami pogled na ovaj krajolik ostavlja snažan dojam, ali pravi značaj Teidea nadilazi njegovu visinu.

Tijekom posjeta, polaznici su imali priliku promatrati jedinstvenu vulkansku geologiju, neobične formacije stijena, raznolik biljni svijet koji se prilagodio surovim uvjetima, kao i učiti o ekološkoj ravnoteži koju taj prostor zahtijeva. Bitno je naglasiti važnost očuvanja ovakvih prirodnih područja, ne samo zbog njihove ljepote i znanstvene vrijednosti, već i zbog njihove uloge u razumijevanju klimatskih promjena i održivog razvoja.

Teide je savršen primjer toga kako priroda, znanost i održivost mogu djelovati zajedno – od stroge zaštite parka, preko ekološki prihvatljivih oblika turizma, pa sve do istraživanja koje se provodi kako bi se bolje razumjela Zemlja i njezini procesi. Posjet parku nije bio samo izlet, već snažan podsjetnik na to koliko je znanje i ponašanje usko povezana s prirodom koja se mora čuvati.

 

Povratak prirodi – i sebi

Tijekom ovog tečaja najvažnija spoznaja bila je – sve kreće od prirode. Ljudi su dio prirode i bez nje ne mogu. Kroz radionice, priče, razgovore i boravak na stvarnim prirodnim lokacijama, te upoznavanje s mnogim brojnim lokacijama i prirodnim ljepotama koje nudi otok Tenerife, polaznici su osvijestili koliko je priroda važna za mentalno zdravlje, za osjećaj pripadnosti i za razumijevanje svijeta oko nas te će se sve to nastojati prenijeti i učenicima u školskim klupama.

 

Diseminacija na sjednici Učiteljskog vijeća

10. 7. 2025.

Mateja Benjak, učiteljica fizike i tehničke kulture, na sjednici Učiteljskog vijeća održanoj 18. lipnja 2025. godine predstavila je svoju Erasmus+ mobilnost, odnosno, pohađanje tečaja u sklopu projekta Brza i održiva moda. Tečaj pod nazivom Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future, tj. u slobodnom prijevodu Ekološki odgoj: Znanje i djelovanje za održivu budućnost. održao se na otoku Tenerife, u gradu San Cristobal de La Laguna, od 28. travnja do 3. svibnja 2025. godine.

 

Učiteljica je kolegama predstavila temu i ciljeve tečaja, što je sve naučila, ali i usavršila kroz 6 dana tečaja. Također je kolegama prezentirala na koje načine planira primijeniti stečeno znanje kroz nastavu, odnosno, kroz praktični i teoretski dio s učenicima.

MOBILNOST UČITELJICE MATEJE ZIDARIĆ

Učiteljica Mateja Zidarić bila na mobilnosti Barceloni

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

 

Od STEM-a prema STEAM-u: Novi pristup učenju i poučavanju

U današnjem svijetu matematičari i matematičarke svakodnevno se bave pitanjima analize podataka, donoseći stavove temeljem konkretnih argumenata. Pretraživanje podataka, njihova analiza i prezentacija postali su ključne vještine u ovom području. Ove vještine, iako specifične za matematiku, mogu se primijeniti na mnoge aspekte života i obrazovanja te sam sam kroz Erasmus+ tečaj odlučila usavršiti svoje znanje u prezentiranju matematičkih rezultata korištenjem novih medija. Tečaj “From STEM to STEAM Education: A New Learning Approach”, koji je uključivao inovativne pristupe u obrazovanju, integrirajući Art u STEM područje – STEAM, odgovarao je mojim interesima i zbog ovogodišnje teme školskog Erasmus+ projekta. Naime, projekt se bavi brzom i održivom modom i tijekom projekta namjeravam učenicima kroz analizu podataka o brzoj modi omogućiti praktično iskustvo u primjeni matematičkih vještina.

Što sam o edukaciji uspjela predvidjeti?

Moja dosadašnja iskustva s radionica i edukacija za nastavnike, govorim o onim institucionalnim edukacijama, uglavnom ne izlaze iz okvira. Uglavnom edukacija znači niz od nekoliko radionica i nekoliko prezentacija o nečijem radu. Upoznavanje s novim alatima koje bismo bili u stanju i sami istražiti. Najdraže su mi uvijek bile one neslužbene, one slučajne, one koje možda na prvu nisu eksplicitno vezane za matematički sadržaj, a predstavljeni sadržaj i prakse predstavljaju višu razinu kreativnosti i filozofskog promišljanja o tome kako bi se upravo to novo znanje ili praksa mogli primijeniti u području rada s učenicima.

Očekivala sam red radionica, instaliranje novih mobilnih aplikacija, prezentacije koje pokazuju konkretne STEAM radionice u školi. Moja predviđanja i očekivanja samo su se dijelom ostvarila.

Koja su bila iznenađenja edukacije i što sam zaista naučila?

Kao highlight edukacije, izdvojila bih raspravu i predstavljanje metodologije Service Learning-a. Mogli bismo to prevesti kao „učenje na korist zajednice“. Učili smo o vidovima planiranja i organiziranja STEAM projektne nastave tako da ishodi učenja, proces učenja i rada budu relevantni u širem kontekstu. Dakle, da finalni proizvod projektne nastave bude proizvod koristan zajednici.

Dobar primjer toga je radionica s kojom je započeo naš drugi dan. Posjetili smo  Park G ell, gdje smo dobili zadatak mapirati unutar sat vremena deset biljnih vrsta te kreirati rutu u aplikaciji Wikiloc. Svrha tog traila je da se lokalno stanovništvo informira o bioraznolikosti parka. Isti se trail može koristiti u turističke svrhe, pozivanjem turista da navedeni park upoznaju u nekom drugom kontekstu.

Profesor Tony Torralba, voditelj edukacije, ima bogato iskustvo suradnje sa učiteljima u Danskoj, Japanu, Sjedinjenim Američkim Državama, Španjolskoj… Osim s učiteljima radio je i s učenicima.

Termini „projekt“, „nastava temeljena na problemskim zadatcima“, „projektna nastava“ se često koriste i onda kada za cilj nije postavljen konkretan proizvod. Na primjerima najbolje prakse i vlastitom iskustvu s različitima praksama radnje i suradnje, profesor je naglasio da ukoliko projekt po završetku ne daje konkretan proizvod, s naglaskom da taj proizvod ima svrhu, cilj i razlog postojanja, onda to zapravo nije projektna nastava u pravom smislu te riječi. Pogotovo u STEM području, gdje se često voli naglasiti da znanost, tehnologija, inženjerstvo i matematika pripadaju skupini znanja koja su najviše primjenjiva u kasnijem radu.

Zasebna tema na predavanjima bila je i komponenta Art u akronimu STEAM (STEAM je kratica za znanost, tehnologiju, inženjerstvo, matematiku i umjetnost) te njezino razumijevanje i primjena u STEAM aktivnostima. Osim onog najjednostavnijeg razumijevanja što bi Art u STEAM-u bio, profesor je predstavio ideju da to nije nužno rad u kojem se kao glavni ishod učenja postavlja učenje kurikularnog sadržaja primjerice, matematike i glazbene ili likovne umjetnosti. To je vrlo bazično shvaćanje STEAM-a, i tako se najčešće promišlja o STEAM-u.

Profesor je govorio o drugačijem viđenju „A“ u STEAM-u, a to je kreativnost u osmišljavanju i planiranju projektne nastave, nalaženju inovativnih načina realizacije iste, a potom i postavljanje izazova za učenje, gdje su im zadani uvjeti u skladu s kojima moraju pronaći/razviti drugačiji način promatranja postavljenog problema i tražiti inovativne puteve za rješenje istog. Drugim riječima, cilj ne bi trebao biti samo zadovoljenje određenih ishoda učenja postavljenih u kurikulumu. Prema njegovom mišljenu STEAM projekti trebaju biti mišljeni kao multidisciplinarni projekti, a problemski zadatci moraju biti dovoljno otvorenog tipa da se unutar aktivnosti, osim planiranih, ostavi prostora i za neplanirana znanja.

Dobar primjer za to je kreiranje mreže ulica nazvanih prema ženama znanstvenicama. Osim što je tema feministička, projekt ponovno može u dogovoru s gradom rezultirati konkretnim i korisnim proizvodom, za njegovu izradu koristi se tehnologija poput Google Maps-a, Google Eartha, otkrivanje koordinatnog sustava je posljedica rada na projektu.  Neplanirana znanja mogu biti potencijalno otkrivanje i korištenje adekvatnije tehnologije od navedenih, moguće otkrivanje mana krajnjeg proizvoda i njegovo poboljšanje, a učenicima može dati jasniji uvid u to kako stvarni projekti zaista izgledaju i što sve oni uključuju. Zašto? Zato što i sami rade na stvarnom problemu s realnim kontekstom, umjesto da sudjeluju u aktivnosti koja je izolirana od zajednice i sama je sebi svrha. Dakle, Art u STEAM-u možemo promatrati i kao novu kreativnost i nove načine promišljanja o radu i bavljenju znanošću.

Na to se nadovezuje predavanje predzadnjeg dana s temom Universal Design Thinking Approach – Jedinstveni pristup u Design Thinking-u, kao potencijalni framework za dizajniranje i implementaciju projekata u učionici, školi ili široj zajednici. Prije nego primijenimo novostečena znanja i uvide, potrebno je promisliti o optimalnom modelu prema kojem ćemo planirati i dizajnirati projektni rad u školi.

Kako smo posljednjeg dana krenuli s izradom plana rada po povratku u školu, profesor Torralba nam je izložio model prema kojem bismo se trebali voditi kada planiramo projektnu nastavu. Prema modelu Universal Design Thinking Approach prije svega je potrebno definirati probleme ili izazove za koje bismo željeli pronaći rješenje. Dakle, postavljanje problema ne proizlazi iz ishoda učenja, nego stvarne potrebe da se identificira određena problemska situacija, koja se može riješiti znanjima i vještinama postavljenima u okviru ishoda učenja u kurikulumu. Primjer problemske situacije: „Park G ell na svom drugom dijelu ima uređenu stazu, ali ne postoji nikakav vodič za prepoznavanje i učenje o njegovim biljnim vrstama.“  – To je problemska situacija koju valja riješiti.

Slijede osmišljavanje ideje ili brainstorming. – Proces u kojem dolazimo do ideja i prijedloga za rješenje, konačni proizvod. Potom slijedi izrada prototipa koji će se po završetku testirati i evaluirati. Kako u nastavi često nemamo vremena za iteracije i ponovna testiranja, prve dvije faze, definiranje problema i osmišljavanje ideje su ključni za uspješnu STEAM projektnu nastavu.

Kako ću nova znanja primijeniti u sljedećih nekoliko mjeseci?

Pitanje kojim se učenici već bave je fashion footprint – trag koji ostavljamo kao potrošači i korisnici proizvoda modne industrije. Prepoznali smo da smo kao potrošači nedovoljno osviješteni i nedovoljno se kritički odnosimo prema modnoj, odnosno tekstilnoj industriji. U početnom će se dijelu učenici dublje upoznati s problematikom, istraživanjem podataka vezanih za prosječnu godišnju kupovinu odjeće, podatke vezane za količinu bačene odjeće i koliko je puta ona nošena te podatke o državama u kojima otpad na kraju završi. Učenici  će odrediti ciljanu skupinu kojoj će prezentirati rezultate istraživanja i informirati je o održivim oblicima konzumiranja tekstilnih proizvoda. Dogovorit će optimalan oblik kvalitativnog i kvantitativnog istraživanja te krajnji proizvod najviše koristan za zajednicu (ciljana skupina).  Učenici će istražiti te odabrati medij, potom izraditi audiovizualne materijale kojima će prezentirati rezultate istraživanja odabranoj zajednici, a najbolji oblik informiranja testirat će se na društvenoj mreži. Na istoj će učenici imati i povratnu informaciju o kvaliteti prezentacije/informacije te doznati kolikom dijelu zajednice je informiranje o održivoj modi važno i korisno i hoće li nova znanja primijeniti u svakodnevnom životu. Komunikaciju sa zajednicom ostvarit će anonimnim upitnicima i anketama.

Pri objavi audiovizualnih prezentacija rezultata istraživanja na društvenoj mreži, štitit će se identitet učenika. Anketa članova ciljane skupine i njihova interakcija s objavljenim materijalima bit će najbolja povratna informacija o smislenosti i kvaliteti projekta i o tome jesu li ostvarene komponente Service Learninga i korisnost krajnjeg proizvoda ili informacije kao krajnjeg rezultata projektne nastave.

Objave u medijima:

SKOLE.HR

Krizevci.tv

 

MOBILNOST UČITELJICE TIJANE MAMIĆ

Učiteljica Tijana Mamić bila na job shadowingu u Francuskoj

15. 11. 2024.

Učiteljica likovne kulture Tijana Mamić od 4. do 8. studenog 2024. godine sudjelovala je  u programu job shadowinga u Francuskoj. Job shadowing (praćenje rada drugog učitelja) provodio se u srednjoj školi Ennemond Richard u gradi Saint-Chamondu.  U Francuskoj srednja škola pokriva dobni raspon od 11 do 15 godina, što odgovara hrvatskim razredima od 5. do 8. razreda. Ovo iskustvo pružilo je izvanrednu priliku za upoznavanje s drugačijim  metodama rada i praksama u francuskom obrazovnom sustavu.

Organizacija škole i nastave

Škola Ennemond Richard podijeljena je u četiri ciklusa, odnosno razreda. Tijekom job shadowinga, učiteljica Mamić pratila je rad učitelja vizualnih umjetnosti, koji u školi predaje samo dva dana u tjednu, dok preostale dane vodi vlastitu tvrtku specijaliziranu za grafički i web dizajn. Ovakav fleksibilan raspored omogućuje učitelju da prenese praktično iskustvo izravno u učionicu.

Učionica u kojoj se odvijaju satovi likovne kulture opremljena je potrebnim resursima poput umivaonika, polica i spremišta, ali škola osigurava samo osnovne potrepštine. Većinu materijala učenici donose sami, što ponekad predstavlja izazov, posebno kada zaborave pribor.

Nastava se odvija u strogom, ali strukturiranom okruženju. Učenici sjede u grupama, dok postoji i posebna klupa za one koji se ne ponašaju primjereno. Sat počinje formalnim pozdravom, a učenici stoje dok im učitelj ne dopusti da sjednu. Ovaj ritual doprinosi stvaranju discipline i fokusa na početku svakog sata.

Kreativni zadaci i metode poučavanja

Tijekom boravka, učiteljica Mamić imala je priliku sudjelovati na različitim satima vizualne umjetnosti, gdje je naglasak bio na kreativnosti, istraživanju i kritičkom razmišljanju. Među projektima koji su se provodili ističu se:

  1. Redefinicija fotografije slikarskim tehnikama – Učenici su morali pronaći fotografiju koja im se sviđa, prenijeti je uz pomoć paus papira i reinterpretirati je koristeći tri različite slikarske tehnike. Cilj zadatka bio je razviti osjećaj za boje, teksture i tehničke vještine.
  2. Izrada izmišljenih insekata tehnikom asamblaža – Projekt koji potiče kreativno recikliranje, gdje su učenici donosili otpadne materijale i izrađivali skulpture izmišljenih insekata. Rad u grupama poticao je suradnju i razvoj ideja.
  3. Grafičko oblikovanje postera za film – Učenici su proučavali postojeće filmske postere te potom kreirali vlastite plakate za zamišljene filmove, pri čemu su učili o vizualnoj komunikaciji i grafičkom dizajnu.
  4. Umjetničko prikazivanje vremena – Inspirirani radovima umjetnika poput Fride Kahlo i Al WeiWeija, učenici su osmislili kreativne projekte koji tematiziraju pojam vremena kroz različite perspektive. Na ovaj način poticalo ih se na razmišljanje o društvenim pitanjima kroz umjetnost.

 

Pristup ocjenjivanju

Jedna od posebnosti francuskog obrazovanja je sustav vrednovanja bez klasičnih ocjena. Vrednuju se ostvareni ciljevi prema sustavu boja:

  • Zelena označava potpuno ispunjenje ciljeva,
  • Narančasta djelomično ispunjenje,
  • Crvena neispunjenje ciljeva.

Ovaj pristup potiče učenike na kontinuirani napredak bez pritiska numeričkih ocjena, a na kraju srednjoškolskog obrazovanja polažu nacionalne ispite.

Dodatne aktivnosti i Erasmus mobilnost

U sklopu Erasmus mobilnosti, učiteljica Mamić sudjelovala je i u radionicama s učenicima, gdje su izrađivali otiske na majicama, šivali banere i ukrašavali torbe. Ove radionice omogućuju učenicima da kroz praktičan rad razvijaju svoje kreativne vještine te potiču timski rad i inovativnost.

 

Posebna zanimljivost škole je bilježnica za komunikaciju koju svaki učenik posjeduje. Roditelji putem bilježnice komuniciraju s učiteljima, opravdavaju izostanke i zakazuju sastanke, dok učitelji bilježe ponašanje, napredak i dolazak s potrebnim priborom.

Kulturalno iskustvo: Posjeti St. Etienneu i Lyonu

U sklopu job shadowinga, učiteljica Mamić posjetila je grad St. Etienne gdje su sudionici razmjene obišli muzej umjetnosti i dizajna te sudjelovali na radionici izrade stolca od šablone bez korištenja ljepila.

Posljednja tri dana provela je u Lyonu, gdje je posjetila nekoliko značajnih kulturnih i umjetničkih institucija, uključujući Prirodoslovni muzej Confluence, Baziliku Notre Dame Fouvier, Muzej vizualnih umjetnosti i Muzej kina i minijatura. Putovanje je završeno istraživanjem grada pješice i vožnjom brodom po rijeci Saône.

Preporuka za sudjelovanje u job shadowingu

Sudjelovanje u programima job shadowinga pruža neprocjenjivo iskustvo svim učiteljima. Tijekom boravka u Francuskoj, učiteljica Mamić dobila je priliku vidjeti nove pristupe poučavanju, steći inspiraciju za buduće projekte te razmijeniti ideje s kolegama iz drugih zemalja. Ovakva iskustva obogaćuju rad u učionici, otvaraju nove perspektive i jačaju profesionalne veze.

Preporučujem  svim učiteljima koji žele unaprijediti svoje metode poučavanja i proširiti vidike da se uključe u slične programe. Osim što omogućuju profesionalni razvoj, job shadowing razmjene donose i osobno zadovoljstvo kroz stvaranje novih poznanstava i kulturnih iskustava.

.

Diseminacija na Učiteljskom vijeću

8. 7. 2025.

Učiteljica Tijana Mamić na sjednici Učiteljskog vijeća održanoj 8. srpanja 2025. godine predstavila svoje Erasmus+ iskustvo stručnog usavršavanja kroz aktivnost job shadowinga.  Mamić je pratila  nastavu likovnog odgoja godine u školi Collège Ennemond Richard u St. Chamondu, u Francuskoj od 4. do 8. studenoga 2024.

Kolegama je detaljno predstavila organizaciju francuskog odgojno-obrazovnog sustava, način rada škole domaćina te primjere dobre prakse koje je imala priliku pratiti. Učiteljica Mamić naglasila je kako stečena iskustva planira primijeniti u svojoj nastavi kako bi učenike dodatno motivirala i potaknula njihovu kreativnost, samostalno istraživanje i izražavanje.

Skip to content