Znamo li komunicirati?

Ove školske godine u našu školu uveli smo novu izvannastavnu aktivnost Komunikacija i društvo koja će se izvoditi u nižim i višim razredima. Za izvođenje ove izvannastavne aktivnosti postoji velika potreba jer učenici vrlo često ne znaju kako komunicirati na primjeren način, kako izraziti svoje stavove, želje ili potrebe, kako se zauzeti za sebe, kako pružiti razumijevanje drugima te kako ostati smiren u teškim situacijama i reagirati primjereno. Komunikacija je puno više od pukog razgovora, a svrha svake komunikacije trebala bi biti da prije svega bude učinkovita, odnosno da se njome postigne određen komunikacijski cilj te da dođe do sporazumijevanja, bilo da se radi o komunikaciji u uobičajenim svakodnevnim situacijama ili o službenoj komunikaciji u školskom i izvanškolskom okružju.

Učinkovita komunikacija je vještina koja se uči, a naši učenici imat će priliku upoznati se s 4 osnovna komunikacijska stila i vježbati strategije asertivnog stila, koji se za razliku od agresivnog, pasivnog i pasivno-agresivnog stila smatra najučinkovitijim.

U komunikaciji važnu ulogu igraju i emocije odnosno raspoloženje sugovornika te o tome ovisi i reakcija odnosno ponašanje osoba koje sudjeluju u razgovoru. Primjerice, pod utjecajem neugodnih emocija poput ljutnje, straha ili frustracije osoba može reagirati agresivno, pasivno ili pasivno-agresivno, ovisno o karakteru, stečenim navikama i naučenom ponašanju. Iznimno je važno razumjeti da je u redu osjećati i neugodne emocije, ali nije svejedno kako ih izražavamo u odnosu s drugim osobama, našim sugovornicima. Kada razumijemo koja emocija pokreće nas ili našeg sugovornika, možemo lakše uspostaviti asertivnu komunikaciju odnosno neprimjerene oblike komunikacije usmjeriti prema asertivnosti.

Kako reagirati asertivno?

Asertivnost prije svega podrazumijeva smirenost, kontrolu nad emocijama i reakcijama, jasno i izravno izražavanje vlastitih stavova, želja i potreba uz poštovanje i uvažavanje sugovornika. To nije uvijek lako, posebno ako nismo naučili tako komunicirati od najranije dobi, pa je stoga na tome potrebno raditi.

Naši učenici vježbat će asertivnu komunikaciju kroz primjenu tehnika asertivnosti, a te će tehnike primjenjivati u različitim kontekstima kao što su: vođenje svakodnevnih razgovora, komunikacija na Internetu i društvenim mrežama, vođenje telefonskih poziva, komunikacija putem e-maila, javni nastup te ono najvažnije – prevencija i rješavanje sukoba.

Kroz izvannastavnu aktivnost Komunikacija i društvo učenici će steći prijeko potrebna temeljna znanja o učinkovitoj komunikaciji koja će moći primjenjivati u stvarnim situacijama u svakodnevnom životu.

Program izvannastavne aktivnosti Komunikacija i društvo osmislile su stručne suradnice u suradnji s ravnateljem škole.